God grunn til optimisme foran 2016?

Det er lett å henge med hodet når lavtrykkene står i kø, sola nesten ikke viser seg og børsen ender i rødt. Dag etter dag. De våte forsidene foran Narvesen gir sparetips, og sjeføkonomene overgår hverandre i å se gravalvorlige ut

God grunn til optimisme foran 2016?
God grunn til optimisme foran 2016?

MEN! Om du har valgt å jobbe med noe som er knyttet til kommunikasjon så ser ting rimelig annerledes ut. Her er noen makro-perspektiver som påvirker forutsetningene for oss som jobber med kommunikasjon i Norge.

Fall i reklameinvesteringene

Reklameinvesteringene går ned. Det betyr at annonsørene bruker mindre penger på å kjøpe radio, avis, magasiner, utendørs, TV osv. Ofte fremstilles og tolkes dette som at det går dårlig for folk som jobber med markedsføring. Det er feil. Annonsørene kjøper reklame i massemedia for omtrent 20 milliarder hvert år, og det har vært stabilt en stund. Forskjellen på 2006 og 2016 er at man for ti år siden kunne brenne av ti millioner av markedsbudsjettet på en håndfull helsider, en massiv TV-kampanje og legge resten av pengene i radio. Da var det reklamebyrået som fikk i oppdrag å lage film, lyd og designe annonser. I dag har det blitt både vanskeligere og enklere å lage en reklamekampanje. Selv om TV, avis og radio er naturlig for mange annonsører fortsatt, er det blitt helt unaturlig og ikke samtidig gjøre aktiviteter i sosiale medier, på Google, bygge unike landingssider og kommunisere med eksisterende kunder og ”fans” på epost. Det betyr at man i tillegg til å lage film, lyd og annonser også må produsere innhold, foreta segmentering og dessuten lage egne versjoner av video for sosiale medier. At kampanjeplanlegging og gjennomføring har blitt mer komplekst betyr at flere mennesker må kobles på. 

Fra av-og-til til hele tiden

I 2016 er de fleste større annonsører i konstant kampanje-modus. Og kampen om forbrukernes oppmerksomhet står på i alle kanaler, hele tiden. Flinke markedssjefer vet at de må tilpasse og endre budskapet til målgruppene og respondere på tilbakemeldingene og adferden kommunikasjonen deres utløser. Kampanjen starter kanskje på TV, men interessen den utløser kanaliseres via Facebook og Google inn på hjemmesiden, og til slutt i webshoppen eller som en nedlastet kampanjekode over disk på Byporten. Igjen resulterer det i langt flere kontaktpunkter, mer tilpasset innhold og flere hoder og hender i sving. 

Fra strateger til taktikere

Det er ikke lenger de som er best på å forutse resultater som leder an. Det er de som raskest tilpasser seg resultatene og treffsikkert reagerer med tiltak som gir enda bedre resultater. Utfordringen med det er at en annonsør en dag skal være bra på å få massene til å forstå og lengte etter deres tjeneste (noe man typisk gjør på for eksempel TV), mens de dagen etter skal takle konsekvensene av en kampanje som har tatt av i sosiale medier. Dette betyr at kommunikasjon handler mye mer om løpende analyse og korte ledetider på å produsere nye versjoner og innhold som skaper fremdrift og resultater.

Folk får mindre penger mellom hendene

Kanskje. Om det skulle vise seg at vi er på vei ned i en konjunktur-dal, så vil vi i følge Paal Fure se at vi beveger oss fra ”Good times -big luxuries, bad times -small luxuries”. Det vil sette enda større krav til markedsførerne å overbevise forbrukerne om at en investering eller et kjøp er viktig/riktig, og differensiering og sosiale markører vil bli enda viktigere i kommunikasjonen. -Å selge i gode tider er lett, men i dårlige tider krever det ekstra innsats. Denne innsatsen er det vi som kommunikatører som står for.

Markedsføring for alle

For ti år siden var markedsføring for små og mellomstore bedrifter synonymt med gule sider, lokalavis og profilprodukter. I dag kan en liten aktør få historien og sitt tilbud ut til alle, om budskapet er godt nok. Det betyr at man ikke må ha et digert markedsbudsjett for å være en profesjonell markedsfører. Godt innhold, en søkestrategi og bra Facebook-sider kan få en liten bedrift langt. De nevnte grepene innebærer å bruke noen flinke tekstforfattere, en designer og en med peiling på søk og kommersiell bruk av sosiale medier.

Utfordringen

Disse formidable endringene er først og fremst et problem for markedsavdelingene. Det er nesten umulig å være fullt ut forberedt og bemannet for utfordringene som venter rundt neste hjørne.

Vi ser en helt ny tid for markedsføringsfaget. Det vil fortsatt være rom for strategene og generalistene, men fremtiden tilhører spesialistene som klarer å samarbeide på tvers av fagområdene. Dette er grunnen til at vi satser på å formidle designere, programmerere, tekstforfattere og journalister, animatører, fotografer, analytikere, illustratører, prosjektledere, AD’er, lydprodusenter og klippere. Ofte dukker behovet for hjelp opp midt i prosessen, og ofte viser det seg at selskaper leier inn prosjektmedarbeidere og freelancere som blir viktige ressurser i bedriften etter kort tid.

Så ikke heng med hodet! Bare vær glad for at du ikke valgte å jobbe i en kjedelig bransje. Bli bedre på det du gjør, og gjør det sammen med folk som kan noe annet enn deg. Og ta sjansen!

Og om du ser etter jobb eller oppdrag så registrerer du deg hos MB Flex, ikke sant?

Av Ole Aleksander Janzso

Daglig leder i MB Flex