Slik bygger du en god CV

Kreative jobber krever også en god CV. Her er noen tips om hvordan du kan bygge din!
Slik bygger du en god CV
Slik bygger du en god CV

Torsdag 10. Mars var vi i MB Flex tilstede på Westerdals’ (Oslo School of Arts, Communication and Technology) karrieredag her i Oslo. Vi ble bedt om å si noe om hvordan man bygger en god CV, og fortelle om hvordan vi ser på arbeidsmarkedet akkurat nå. 

Vi har tidligere sagt noe om hva vi tror om fremtiden for oss som jobber med kommunikasjon i artikkelen ”God grunn til optimisme i 2016”

Og det er jo nettopp endringene som påvirker hvordan man bygger en CV som er attraktiv i 2016. Vi skal ikke begi oss ut på fonter og fargevalg, men fokusere på erfaringene som gjør at du kommer noen vei.

Gjør noe! – alternativet er å vente på den rette jobben, altså gjøre ingenting. Studentene fra Westerdals har til felles at de er håndverkere som har lært å lage noe som trengs i kommunikasjonsfaget. Og heldigvis for de så har det aldri før vært større etterspørsel etter tekst, bilder, film, webutvikling, analyser og løsninger enn det er nå. Vi i MB Flex ser gang på gang at erfaring trumfer utdanning. Utført kreativt arbeid for en rørleggerbedrift på Ski er mer verdt enn et globalt fantasifoster. Kommunikasjonsutfordringene til små bedrifter er på ingen måte mindre verdifulle å jobbe med, så ring en venn som kjenner noen som trenger din hjelp i dag!

Lær deg mer! Er du en talentfull designer? – sett deg inn i Google Analytics. Er du utdannet prosjektleder? – lær deg Photoshop, slik at du ”kan ta i et tak” når det trengs. Kunnskap om programmer og metoder som du behersker skal inn på CV-en. HTML+Illustrator, Adwords+CMS, Excel+Photoshop, Episerver+Google Analytics er noen eksempler på søk som gjøres i de databasene hvor du bør legge inn din CV og erfaring.

Ikke vær jålete! OK, du har brukt flere år på å ta inn teori og trene på praksis innen et spesialistfelt. Nå er du på vei ut i et arbeidsmarked der det forventes at du er fleksibel og nysgjerrig. Det er når mennesker du treffer tror at du er en ressurs også utenfor ditt smale ekspertområde at de blir skikkelig nysgjerrige på deg. Da må du si ja til oppgaver som er utenfor det området du har definert deg innen.

Samle ditt arbeide på en egen side eller hos for eksempel på nettsider som behance.com eller lignende. Pass på at den du har gjort jobben for forteller hva de synes med en liten tilbakemelding du kan bruke. 

Og til sist. CV-en er ikke død! Før var det kommunikasjonsfolk som ansatte kommunikasjonsfolk. Men det er lenge siden. Nå må din CV være så god at både rørleggerbedriften på Ski og kommunikasjonsdirektøren i PWC ser at du kan hjelpe. ”Mappa” di er reklameplakaten som andre fagfolk vil vurdere deg ut fra, men CV-en er verktøyet som får deg inn i prosessen.

Følg oss på Facebook for flere tips og råd

likebutton304

Lykke til!